Понеділок, 20.05.2024, 07:48
Вітаю Вас Гість | RSS
 
Головна Каталог статейРеєстраціяВхід
Меню сайту
Категорії розділу
Багряний Іван [63]
Гоголь Микола Васильович [0]
Гончар Олесь Терентійович [84]
Драч Іван [51]
Довженко Олександр Петрович [108]
Кочерга Іван Антонович [50]
Карпенко-Карий Іван К. [83]
Котляревський Іван Петрович [87]
Куліш Микола Гурович [54]
Коцюбинський Михайло Мих. [119]
Куліш Пантелеймон Олекс. [53]
Квітка-Основ'яненко Григорій [33]
Кобилянська Ольга Юліанівна [60]
Костенко Ліна Василівна [101]
Нечуй-Левицький Іван С. [91]
Марко Вовчок [41]
Леся Українка (Косач) [0]
Остап Вишня [66]
Панас Мирний [78]
Рильський Максим [49]
Сосюра Володимир Михайлович [64]
Сковорода Григорій Саввич [39]
Стефаник Василь Семенович [53]
Симоненко Василь [0]
Тичина Павло [0]
Франко Іван Якович [0]
Шевченко Тарас Григорович [0]
Барка Василь [53]
Микола Вороний [35]
Реклама
Головна » Статті » Твори з укр. літератури » Костенко Ліна Василівна

"Дума про трьох братів неазовських": проблема вибору (Ліни Костенко) (твір)

"Дума про трьох братів неазовських": проблема вибору (Ліни Костенко) (твір)

Проблема вибору, відповідальності за нього і його наслідки — одна з наскрізних у творчості Ліни Костенко. Оригінального художнього втілення вона зазнала у драматичній поемі "Дума про трьох братів неазовських". Сама назва твору відразу відсилає до відомого фольклорного джерела— "Думи про трьох братів азовських" і визначає художню розповідь як доведення "від супротивного". Вже в авторському підзаголовку наголошено на тому, що старовинний лейтмотив зрадженого брата "звучить то тихше, то голосніше, залежно од вітрів історії". От і маємо передумови для вибору, бо чим більш нещадні та шалені "вітри історії", тим складніше, їм наперекір, зважитися на відчайдушний, але потрібний крок.

Один із трьох козаків, приречених до страти, — Сахно Черняк — зробив свій вибір і ступив той крок, після якого нема вороття. Власне, тим його вчинок і вражаючий, що здійснений без жодного примусу і навіть не викликаний якимись непереборними зовнішніми обставинами. Томиленко і Павлюк їдуть на страту, "бо мусять": "Бо нас везуть. Нас видали свої". Юний Сахно — не козацький ватаг і не призвідця непокори. Ні, він не зрадник чи відступник. Але його хата цілком могла би бути "скраю". Проте лицарська честь не дозволила б йому залишитися осторонь. От і їде Черняк на тому стратенницькому возі, який долає не тільки простір, а й час, розминаючись із "деревами, людьми, обріями, зірками". Розминається із минулою славою і минулою ганьбою, яка обпікає його, бо "і Наливайка ж видали свої". І на будь-які спроби старших побратимів прогнати, а то й просто зіштовхнути його із того фатального смертницького воза (бо ж молодий, бо ж буде начебто безглуздою його добровільна загибель — і, може, навіть у думі не згадають), Сахно Черняк відповідає:

 

Я їду з вами не по честь і славу.

Я їду з вами, бо мені так легше. ...

Не через вас я їду, а для себе...

 

І відразу — аж дві паралелі до "за" і "проти" такого вчинку. Стоять собі два дядьки — і проводжають очима засуджених. І озвучують різними голосами оті "за" і "проти":

 

Яким же треба бути чоловіком,

Щоб так на страту за своїх піти!

— Та чи не тю? Мабуть, він просто дурень.

Щоб так за когось голову покласти?!

І жінку гарну, — що ж йому іще?

 

А інша паралель — зрадливі "азовські брати" із думи та вічний Дон Кі-хот, що цього разу застряг списом в українському вітряку. Блискуча авторська знахідка і сумна іронія...

Але ж у тому й справа, що "азовські" з не "азовськими" їдуть у різних напрямках: перші — від смерті, другі — у смерть. У ту мученицьку, козацьку, на яку від ворога "заробили". І через те Павлюкові з Томиленком розходиться якраз покинути "молодшого брата", на противагу двом пісенним ге-192

роям, яким би годилося "не покидати". У "середульшому братові" можна вбачати початок кінця лицарської гідності. "Старший" — то вже сам кінець: ні жалю до зрадженої рідної людини, ні відваги, ні честі; покинув на поталу переслідувачам і чимдуж помчав геть. А що ж "середульший"? Утікати — але братчикові "доріжку примічати", "милосердіє маючи"; додому щасливо дістатися, а потім — батькам покаятися у гріхові. На такого міг би скидатися і Черняк, якби тієї кривавої ночі, коли ватажків видали ворогам на певну смерть, він виявився слабодухом і хоч би просто відійшов у тінь. Але Сахно Черняк — із іншої породи, бо вже розуміє те, що для нього обернулось би прокляттям:

 

Як не поїду, буду їхать вічно.

Нічим не відпокутуюсь, нічим!

 

Що ж нащадки, діти двадцятого століття? Наслухають, дивуються і силкуються науково класифікувати самогубний вибір козака. Закладають комп'ютерні програми для створення думи про молодого лицаря. У машині шкварчить і клацає, горять трансформатори, і здається, от-от піде дим із технічного мислителя. Якось воно наче раціонально і не "переварюється". Бо тут — трохи інший інстинкт самозбереження, який відповідає не за "шкуру", а за дещо значно суттєвіше і довговічніше — за гордий високий дух, за те, що є найкращого в Людині.

Категорія: Костенко Ліна Василівна | Додав: slav4uk (31.05.2014)
Переглядів: 601 | Рейтинг: 0.0/0
Форма входу
Пошук
Наші партнери
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Всі твори взято з відкритих сайтів простору інтернету. Якщо Ви, являєтеся автором твору і не бажаєте його бачити на нашому сайті, повідомте, і ми вирішимо дану проблему. 2024
Створити безкоштовний сайт на uCoz